Panduan, Tip tip umrah, tawaf, saie, doa, pedoman

Monday, June 14, 2010

Pengalaman Umrah - Tips, persediaan dan stamina.



Bila fitrah ingin kembali ke kepada yang Khaliq, rasa keinginan untuk mengenal lebih dekat diri dan beribadat dengan lebih tawadduk.. satu saja jalan yang perlu di lakukan iaitu menjadi tetamu Allah dan penziarah Rasullulah tidak lain dan tidak bukan dengan mengunjungi dua tanah haram iaitu baitullahilharam dan madinah al munawarrah.




Di sini aku ingin berkongsi sedikit pengalaman (cuma senipis kulit bawang - mungkin atau sebesar biji sawi... atau) sebagai panduan atau bacaan ringan sahaja.




Untuk ke sana pertama apa tujuan kita, dan mesti jelas tujuan kita ... samada melancong ( tentu sekali tidak) haji (musim haji saja) so sudah tentu umrah. Pertama kita mesti tahu serba sedikit atau banyak berkaitan travel travel agensi yang menyediakan pakej umrah... untuk memilih buat lah rujukan pada sahabat, kawan, teman, saudara atau sesiapa saja yang telah menunaikan umrah. Di sini ingin aku tegaskan untuk umrah jangan le di bandingkan kemudahannya iaitu dari segi penginapan, makanan, urusan hotel dengan lain lain pakej perlancongan kerana kita mesti letak di dalam hati kita, aku datang ke sini sebagai tetamu ALLAH dan Penziarah RASULLAH dan kedatangan aku semata mata untuk beribadat kepada mu YA ALLAH, memohon ke AMPUNANMU. Oleh itu segala kekurangan yang ada akan di terima dengan hati yang terbuka bukannya dengan runggutan.






Selepas itu register le dengan travel agensi yang telah di pilih seelok eloknya register awal kerana travel agensi ada memberi diskaun untuk pendaftaran awal.




Apabila dah ke arah itu, ubah le cara hidup kita... rajin bersedekah, bersolat, berbuat baik... kerana mungkin kita akan di kifarrah di masjidil Haram jika kita masih lagi bergelumang dengan kebatilan sebelum menuju ke sana. (Wallahu'lam).




Cari le bahan bacaan yang berkaitan dengan dua Tanah Haram ini agar kita tidak menjadi seperti rusa masuk kampung lagaknya... tapi tak apa di sini aku cuba memberi sedikit tips atau panduan agar boleh di manafaat... mungkin.




Umrah




Pertama Tawaf


kedua Sai'e


itu saja yang perlu untuk melengkapkan umrah.




Walaupun dua perbuatan saja yang perlu di lakukan setiap satunya mempunyai syarat dan rukunnya yang tersendiri. (nanti akan di ceritakan hukum dan syaratnya).




Di sini di sertankan ilustrasi kaabah untuk lebih mengenal kaabah dengan lebih dekat, tidak le nanti tertanya tanya mana multazam, mana hijr ismail dan sebagai nya. http://smile4all.wordpress.com/2009/05/20/umrahtawafdos-donts/





Inilah ilustrasi kaabah.


1 comment: